vineri, 9 octombrie 2009

Nenea, ma mai tii minte?

Premiul Nobel pentru Literatura pe 2009. Decernarea a fost transmisa live pe http://nobelprize.org/, asa ca, la 13:55, am deschis pagina, mi-am “ciulit” ochii si am asteptat cu sufletul la gura. Eram sigur ca il va lua Philip Roth si, daca nu el, atunci cu siguranta va fi Amos Oz. Dar m-am inselat ca si anul trecut cand am sperat sa castige idolul meu japonez: Haruki Murakami. Da, am observat ca stati ca pe ace, numai ca sunt sigur ca dupa aflarea vestii veti sta ca pe cuie inrosite in foc. Asadar, cu sadism va spun, ca anul acesta Herta Muller a luat Nobelul. Pe cat de bucuros am fost ca l-a castigat o scriitoare de origine romana, pe atat de suparat am fost ca, din nou, cineva nascut si crescut aici il “ridica” pentru alta tara. Herta Muller s-a nascut in Romania, a crescut in Romania, a muncit si a scris in Romania. In 1982, a publicat "Ţinuturile joase" intr-o varianta mutilata, ciuntita de cenzura regimului comunist. Peste doi ani, cartea ("Niederungen") a fost publicata in RFGermania, de aceasta data, in varianta completa. Ca urmare, comunistii i-au interzis sa mai publice vreodata. Dupa cum era de asteptat, in 1987 a emigrat in Germania, continuand sa scrie, continuand sa scrie bine, foarte bine, fiind nominalizata in repetate randuri la Nobel din partea Germaniei, tara pentru care astazi ridica premiul. George E. Palade a luat acelasi premiu in medicina pentru S.U.A., asa cum si Brancusi sau Eugen Ionescu sunt... francezi. Satui de comunism sau de cei douazeci de ani de libertate in mizerie, acesti baieti geniali si aceste fete geniale isi primesc recompensa, bucurandu-se de ea in locuri noi in care s-au simtit intr-adevar acasa. Iar noi, oamenii prosti care mereu alegem prost, speram sa-i intalnim intr-o zi si sa-i intrebam umili: „Nenea, ma mai tii minte?”, „Tanti, ma mai tii minte?”

Bogdan Nicolai

Niciun comentariu: