marți, 2 decembrie 2008

Jules Cheret si inceputurile afisului publicitar francez





Pictorul si litograful francez - Jules Cheret (1836-1932) este considerat intr-un fel sau altul parintele afisului publicitar european. Secolul XIX, marcheaza - atat in SUA cat si in Europa inceputul afisului publicitar. Concurenta pe piata a dus la constientizarea nevoii de publicitate. In 1796, la Munchen Alois Senefelder a inventat litografia - procedeu devenit incetul cu incetul, indispensabil afisului publicitar. In timp, acest procedeu a fost adaptat, imbunatatit, tehnica afisulului pubicitar devenind in a doua jumatate a secolului XIX o afacere profitabila, necesara si indispensabila! Intr-un ritm alert, in prima jumatate a secolului XIX, Engelmann a inventat cromolitografia, catre 1840 editandu-se primele afise in culori ( Jean - Alexis Rouchon). Acestea nu erau inca litografii, ci lucrari de mari dimensiuni imprimate cu ajutorul unui procedeu bazat pe mai multe placi de lemn, amintind de tehnica imprimarii tapetelor de hartie. Vreo 10 ani mai tarziu, in Anglia s-au construit prese litografice de format mai mare si mai rapide, pe care francezul Jules Cheret le va descoperi in cursul primei sale calatorii din 1854. Inca de la sfarsitul anilor 1860 Cheret a creat numeroase afise ilustrate pentru diferite produse, spectacole, locuri de distractie. In acest scop, a folosit litografia, adaptata de acum nevoilor sale si formatelor pe care dorea sa le produca. Subiectul sau predilect a fost un tip de femeie atragatoare si libera, spontana si usuratica, uneori putin vulgara, poreclita Cherette. Pentru a atrage privirile, paleta sa e alcatuita din tonuri pure - rosu, galben, albastru, - iar numeroase procedee tehnice, ca de pilda charsis-ul (aplicarea culorii prin stropire cu peria), i-au permis sa obtina semitonuri si nuante. Sursele sale de ispiratie au fost cele clasice: Watteau si Fragonard i-au influentat gratia modelelor, iar de la Rubens, pe care il admira foarte mult, si-a insusit probabil simtul baroc al miscarii, care anunta curbele, contra-curbele si torsiunile Art-Nouveau. Aceste compozitii surprinzatoare, starnind interesul tuturor plimbaretilor parizieni, aveau sa influentele dezvoltarea artei afisului in Franta si in strainatate.











Niciun comentariu: