
"As fi vrut sa vad mai multe intamplandu-se in viata mea. Am stiut mereu ca nimic nu este ceea ce pare a fi, dar nu am reusit sa gasesc o dovada" David Lynch
Absolvent al Facultatii de Arta, sectia Pictura din Philadelphia, David Lynch a simtit ca panza nu are suficient spatiu pentru a-si exprima tablourile pe care le are in minte. Plecand de la detalii si jocuri atipice de lumi, Lynch a inceput sa-si constiuasca o lume 3D vesnic in lumintele exprimentului. A realizat tot ceea ce arta video ii perminte: lung-metraje, filme si seriale de tv, video art si scurt metraje, spectacole multimedia, spoturi publicitare importante si clipuri video, a produs un album cu texte interpretate si scrise de el insusi.
Operele sale pun viata in situatii incomode, diformitati fizice si psihice sau pervesiuni sexuale (al caror maestru Lynch se considera). A declarat de mai multe ori ca si-ar fi dorit sa devina phisiatru (oare cine s-ar fi lasat pe mana lui?)



Primul film semnat David Lynch care mi-a cazut in mana a fost Catifeaua Albastra (Blue Velvet) - 1986. Imi amintesc foarte clar scena de inceput a filmului: doi pusti, intr-o plimbare pe un camp gasesc o ureche. De om. Predau urechea politiei, dar nu se pare ca, pentru politisti nu conteaza ce cauta o ureche de om pe un camp! Un film construit exclusiv pe incontrolabilitatea dorintelor. Blue Velvet a fost exclus din Festivalul de la Venetia datorita pornografiei gratuite. V-ati gandit vreodata ca in spatele vecinilor chill si amabili se ascund niste mostrii? Thriller-ul este cel care ne-a pus fata-n fata cu demo de situatii in care oamenii cei mai simpatici ascund ipostaze monstruoase, nebanuite. Despre aceste ciudatenii afla Jeffery si Sandy, doi tineri din Lumberton, care impinsi de curiozitate, ajung sa scotoceasca in viata privata a unei cantarete de club. Aceasta curiozitate este nascuta de gasirea urechii... Blue Velvet ii are ca protagonisti pe Dennis Hopper, foarte bun in rol, si pe Isabella Rossllini (pe atunci iubita lui Lynch).




Urmatoarele filme semnate Lynch care mi-au cazut in mana: Dune (1884), Eraserhead (1998), The Elephant man (1980), Odiseea spatiala (2001), sunt la fel de problematice. Lynch intinde capcane psihicului uman, mentinut undeva spre limitele normalitatii. Despre Dune stiu ca a fost un insucces total. Un dezastiu comercial. Insa pentru artist rezuma obsesiile si nebuniile sale. Regizorul si-a descatusat fantezia. Eraserhead este relevant, deoarece i-a garantat lui Lynch intrarea la Hollywood. Asa si-a permis sa realizeze The Elephant man, produs de Mel Brooks. Un film extraordinar, incarcat de melodrama, considerat apt de Oscar: "este povestea cuiva care era monstru in exterior, insa pe interior era un om normal si formidabil, de care te-ai putea indragosti", declara Lynch. Filmat in eficace alb-negru, The Elephant Man, este singurul sau film conventional (cerere a Holywood-ului). Pentru Odiseea Spatiala, David Lynch a studiat trei ani scenariul lui Anthony Masters. A reusit sa puna pe pelicula un SF dement si imposibil. Un an de lucru, cu patru trupe diferite, 16 decoruri cu peste 600 de oameni: sase luni de filmari pentru actori si sase luni pentru efectele spatiale. Daca incerci sa-l intelegi, si mai si reusesti o sa ajungi pe tranchilizante.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu