joi, 6 noiembrie 2008

filme romanesti din 2008








Anul 2008 a fost un an prolific pentru cinematografia romaneasca. 12 filme. Poate nu cantitativ, insa cu siguranta calitativ. Am vazut in premiera in Romania (da, da cu pile :P ) "Fire and Ice: The Dragon Chronicles", o incercare reusita de film gen "Stapanul inelelor" romanesc. Nu ma atrage fictiunea (iubesc doar ochii lui Frodo si vocea lui Gandalf). Mi-a placut coloana sonora (realizata de Loredana, cred) si realizarea efectelor speciale. Daca nu stiam ce vad, puteam sa pariez ca nu e vorba de un film romanesc. Asta imi da curaj sa vad si urmatoarele doua productii Media Pro din 2008 - Week-end cu mama si Poveste de cartier.




Tot recent am vazut Boogie, un film prea celebru pentru cat de banal este subiectul. Merita vazut cum un regizor bun poate tranforma un subiect ieftin, comun, in ceva captivant. Pentru ca Boogie, care ilustreaza toate cliseele omului contemporan obisnuit este un film reusit.

Alexa Visarion vine cu un prin road mouvie romanesc (ruta Bucuresti-Brasov) Luna verde - cu Maia Morgenstern si Razvan Vasilescu in rolurile principale. Este ceva care scartaie, ceva american in filmul asta, dar merge.



Cele mai bune filme ale anului 2008 au fost, dupa mine: Legiunea straina al lui Mircea Daneliuc si Restul e tacere - Nae Caranfil.





Filmul lui Daneliuc pare putin incoerent, nehotarat si agitat. Povestea oarecum banala, se inspira din viata unor romani comuni, simpli. Este cat se poate de romanesc acest film!!! Exact asa traiesc romanii astazi. Peste cativa ani, poate 50, poate 100... poate mai multi, acest film va fi considerat documentar. :) Plin de umor negru (de super-buna calitate), filmul lui Daneliuc nu dezminte valoarea regizorului. Trebuie s-o spun: constructia imaginiilor este impecabila!
Poate fi considerat un must in lista filmelor romanesti.








Mult asteptat-ul film al lui Nae Caranfil este povestea primului film romanesc, un film in film practic. Da: Caranfil este atat de bun incat... "restul e tacere". Reuseste sa introduca perfect in atmosfera mai mult sau mai putin de belle epoque a Bucurestiului din 1911. Subiectul, probabil deja arhi-cunoscut (pentru ca s-a tot scris despre el), este unul original si captivant. Grig (Marius Florea Vizante) este regizorul primului film romanesc. Primeste finantare si sustinere pentru film de la Leon Popescu (Ovidiu Niculescu) un fel de mecena al artelor. Si, bineinteles, conform legilor lui Murphy: cand totul incepe bine se termina prost. Leon ii fura filmul, insa, in viata... totul se plateste.
Restul e tacere este complet, complex. Atent lucrat. Este marca Nae Caranfil si asta spune tot! Imi permiteti sa-l declar filmul romanesc al anului 2008?




9 comentarii:

Anonim spunea...

Mie restul e tacere mi s-a parut un film prost, teatral si nu prea ine lucrat. nu are nimic special!
pacat de caranfil si de ce a facut pana acum, filmul asta e o rushine

Vincent Vinyl spunea...

"Poveste de cartier" este una dintre cele mai nereusite productii ale acestui an. Un esec cu influente indiene si care incearca sa copieze din productiile lui Kusturica si sfarseste prin a fi un fiasco.

Valentina spunea...

@ mirela. Ma abtin, parerea mea am spus-o deja in post.
@ vincent. multumesc. e bine sa te mai scuteasca unii de filme proaste!

Anonim spunea...

Filmele romanesti sunt proaste toate! Daca ai afinitati personale pentru Caranfil nu trebuie sa-i lauzi orice porcarie!

Valentina spunea...

Andrei,
Nu am nici un fel de afinitati personale pentru Caranfil. Imi plac foarte mult filmele lui si nu vad nici un motiv sa fac un secret sau o vina din asta.
Il consider fara doar si poate cel mai bun regizor roman!

Anonim spunea...

Unde ai gasit Fire and Ice? Amcautat si eu filmul si nu este pe net.

Anonim spunea...

Mi se pare ca ai exagerat putin cu laudele pentru Restul e tacere. Nu este un film atat de bun, din contra.Toata lumea zice ca e foarte slab. Mie mi s-a parut plictisitor

Crina spunea...

Noua ni s-a parut un film bun. uitati ca astea sunt parerile noastre...daca voua va place un film nu il laudati prietenilor?

Valentina spunea...

ms Crina :)
Fire and Ice il am pe DVD acasa. Nu cred ca este pe net si nu am cum sa verific, sunt impotriva pirateriei.