marți, 17 februarie 2009

Cartea de pe noptiera

Exista carti de care ramai cumva indragostit: crezi ca le-ai uitat si totusi le duci atat de tare dorul...


Corect. Exista carti pe care le-am citit in copilarie ca Singur pe lume, Cei trei grasani, Aventurile lui Huckleberry Finn sau romanele lui Dumas. Carti care care m-am indragostit in adolescenta ca Maitreyi, Magicianul, Procesul, Anna Karenina, Berlin Alexanderplatz, Demonii, Suferintele tanarului Werther, Lolita, Ferma animalelor si multe multe altele. Exista carti de care ma acum – tanara, adolescenta intarziata sau ce-oi fi- ma indragostesc pe loc. Ultima data m-am indragostit de Herzog. Ma indragostesc fregvent de carti, pe unele le uit, altele le pastrez de mult si pentru mult timp.


Sau carti carora le-ai presimtit miracolul, fara sa le fi cunoscut vreodata


Si asta mi s-a intamplat.Ultima data a fost Jurnal de Chuck Palanhiuk. Simteam ca este o carte de care ma voi indragosti, desi habar n-aveam despre ce e vorba in ea. Am povestit aici, nu-mi place sa ma repet.


Carti gata sa te iubeasca, adunate pentru tine in colectia "Cartea de pe noptiera".


Asta nu. Mon Dieu: never! Colectia de la Humanitas, Cartea de pe noptiera, mi se pare cea mai mare risipa de copaci taiati, cel mai mare consum inutil de hartie. Cu mici exceptii, numai mizerii ale literaturii sunt adunate in colectia asta. Iar pe coperta 4, cliseele dureroase de mai sus, sunt insirate de fiecare data. Fara exceptie. Sa faci PR unei carti proaste este, intr-adevar, o meserie dificila. Dar sa faci PR prost unei carti proaste mi se pare strigator la cer. Ma irita sa intru intr-o libarie si sa vad insirate pe rafturi toate aceste gunoaie. Recunosc: am citit cateva. Din greseala, din plictiseala. Eram mica si aveam timp de pierdut. Destul. Mi-am spalat greseala in fata naturii si le-am dus la reciclat.


Ce ma enerveaza si mai tare este incoerenta acestei colectii. Cand aduni mizerii, de ce sa nu iti faci un obicei din asta? Ce cauta Oameni din Dublin langa M-am hotarat sa devin prost? Ma intreb: care sunt criteriile de selectie pentru aceasta colectie? O colectie dezorganizata sau construita absolut aleatoriu nu am mai avut neplacerea sa intalnesc pana acum.


Si, ca o incheiere abrupta... domnilor, doamnelor de la Humanitas, va rog, insistent va rog: nu mai distrugeti padurile planetei inutil!

14 comentarii:

Anonim spunea...

pare-mi-se cam nervoasa si acida critica dumitale la dresa coletiei aceasteia. sunt si destule carti bune, dar nu toate cartile sunt bune. nicaieri, nu doar in colectia aceasta.

Anonim spunea...

Si eu cred ca este o bataie de joc aceasta colectie, n-ar merita sa existe.

Diana B. spunea...

Nu as fi chiar atat de drastica cu aceasta colectie. Ca orice lucru in viata, totul depinde de gusturile fiecaruia. Ce nu mi-a placut nu am citit dar am si gasit multe carti interesante in ea (si are si avantajul ca e o colectie mai ieftinuta).
Llosa - Elogiul mamei vitrege
Tolstoi - Moartea lui Ivan Ilici
Paar Lagerkivst - Piticul
Maestrul si Margareta - Bulgakov...
si au mai fost :).

Valentina spunea...

Eu Elogiul l-am gasit in alta colectie si Maestrul si Margareta la fel.
Dar majoritatea cartilor pe care le vad prin librarii sunt proaste sau foarte proaste. N-am zis ca toate sunt asa...

Anonim spunea...

Intr-adevar aceasta colectie este o bataie de joc. Par a fi stranse in ea toate rebuturile literare. Dar, intr-adevar, mai poti gasi si carti neinsemnate ale autorilor mari, lucrarile in care ei inca isi faceau mana si erau respinsi de edituri. Humanitas nu are insa nici o vina. O editura este un business ca oricare altul. Daca se gasesc cumparatori, vor ajunge sa vanda si hartie igienica pe care vor scrie cine stie de nume de autor prapadit chinez.

Valentina spunea...

Corect. Mare dreptate au mustele in ziua de azi :)

Anonim spunea...

mai multe carti proaste scot alte edituri, gen rao sau mai stiu eu care. humanitas este una dintre putinele edituri cu care ne putem lauda si noi, in general scoate numai carti de inalta calitate!

Anonim spunea...

Eu am vrut sa citesc "Sus, deasupra lumii" de Paul Bowles din aceasta colectie si sincer NU POT! Nu ma "prinde" :)

Anonim spunea...

si eu sunt enervata pe aceasta colectie. si daca ma gandesc la restul cartilor scoase de humanitas chiar nu ii inteleg rostul....

Anonim spunea...

Valentina, iti mai aduci aminte de Castele de carton, este cel putin interesanta...

Valentina spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Valentina spunea...

:) Da, intr-adevar Castele de carton mi-a placut foarte mult. Dar nu are treaba cu "Cartea de pe noptiera". A aparut in colectia "Raftul Denisei" care este o colectie incomparabil mai buna.

N-am nimic de comentat la adresa celorlalte colectii Humanitas. Din contra, sunt un client fidel Humatitas, scot multe carti excelente.

Anonim spunea...

mda.

Anonim spunea...

Da, asa e. Am confundat siglele. :) Totusi, iti mai amitesti cartea aia? :D