luni, 1 februarie 2010

Saramago - Evanghelia dupa Isus Cristos



Libertatea de exprimare a artistului in orice domeniu si prin orice mijloace este un crez care face parte din gandirea mea. Mi se pare nedrept, nedemn sa critici un artist pentru subiectele care-l inspira. M-am lovit de o perceptie paradoxala cititnd Evanghelia dupa Isus Hristos. Saramago este unul dintre scriitorii mei preferati, iar Evanghelia dupa Isus Hristos un roman scris impecabil, perfect inchegat, plin de costructii surprinzatoare. Saramago aduce subiecul religios in contrmporan, prin inovatii stilistice si de structura surprinzatoare. Lasand la o parte stilul remarcabil al romanului vreau sa revin la paradoxul pe care l-am mentionant mai devreme. Nu credeam ca o sa ma deranjeze vreodata o abordare telurica si ironina a Bibliei. Nu sunt un crestin practicant, nici nu pot sa afirm ca exista rigori de ordin religios in gandirea mea. Romanul lui Saramago m-a pus in fata unei situatii care contravine ideilor mele legate de libertatea de exprimare a artistului. Nu pot sa termin Evanghelia dupa Isus Cristos, nu pot sa depasesc limita unui bun simt tradus in tacere cand vine vorba de crestinism. Vad hibele crestinismului, nu agreez Biserica, nici manipularea jenanta a maselor prin intermediul religiilor. Cu toate astea sunt mituri pe care nu pot sa le accept distruse, idei care nu vreau sa fie batjocorite sau ironizate. Saramago rescrie cu ironia unui ateu sarcastic o legenda care sta la baza valorilor morale ale umanitatii. Detestarea crestinismului este o forma de refulare intelectuala a celor mai perene crezuri pozitive ale omenirii...

Un comentariu:

Anonim spunea...

"crezuri pozitive"? Sa vedem ce a facut biserica in toti acesti ani. Sa incepem cu una dintre cele mai recente "realizari" ale bisericii catolice, un mic exemplu de abordare pozitiva. Papa se duce in Africa si distruge zeci de ani de munca din partea organizatiilor umanitare si probabil milioane de vieti, spunandu-le amaratilor alora sa nu mai foloseasca prezervative, ca ii pedepseste doamne -doamne.
Religia a facut si continua sa faca milioane de victime. Nu inteleg cum poate un om sa creada in asemenea lucruri si sa mai si fie mandru de ignoranta lui, ca si cand ar fi nu stiu ce realizare.
Se spune ca trebuie sa respecti opiniile celorlalti, dar nu pot respecta superstitiile si ignoranta. Din partea mea, pot sa creada si in mos craciun , daca asta ii face mai buni. Problema e ca NU ii face mai buni.