marți, 12 august 2008

No. 5 de la Chanel - sau parfumul secolului XX

In imaginea publicului, No. 5 de la Casa Chanel se identifica cu insasi ideea absoluta de parfum. Sa facem un test. Inchide ochii si gandeste-te la un miros. Probabil, involuntar, primul care ti-a venit in minte este No. 5. Un parfum aparut in 1921, a carui suprematie in lumea parfumurilor inca nu a fost detronata (nu folosesc No. 5., dar as minti daca as spune ca nu-l am acasa).





Daca mirosul si numele sunt arhi-cunocute, geneza acestui parfum este mai putin populara. La inceputul secolului XX, Gabrielle (Coco) Chanel soca prin eleganta neconventionala la fiecare aparitie in public. Nelipsita de la petrecerile mondene, Coco Chanel a devenit simbolul emanciparii femine, al feminitatii si stilului. "Nu inteleg cum poate iesi o femeie nearanjata din casa - e o lipsa de politete. Si nu poti sti niciodata, poate chiar aceea e ziua in care-ti intalnesti destinul. In fata destinului trebuie sa apari cat poti tu de frumoasa", spunea Coco Chanel. A folosit si a impus utilizarea tuturor armelor feminine. Rochii scurte, mulate pe corp, coafuri fistichii, machiaj fin, parul in lungimi si culori variate, bijuterii elegante totul pentru a evidentia frumusetea trupului feminin pana odinioara ascuns sub volane si rochii largi. Coco, lanseaza pratic o femeie noua. O femeie descatusata de inhibitii care zambeste cand este admirata de un barbat, fumeaza in public si converseaza de la egal la egal cu un barbat. In ciuda educatiei traditionale pe care o primise in familia celor doua matusi din Auvegne, Coco Chanel este prima femeie "emacipata" si la randul ei creeaza o adevarata revolutie in radul femeilor. O cariera inceputa intr-un bar (Gabrielle si-a luat numele de scena Coco in cabaretul La Rotonde), o reputatie sifonata (numarul amantilor ei nu este cunoscut cu precizie nici astazi) nu au impiedicat-o pe cea care a devenit cea mai cunoscuta creatoare de moda a inceputului de secol XX lupte impotriva inhibitiilor si constrangerilor carecteristice femeii la inceputul secolului XX.






In anii '20 Coco Chanel se afla in culmea gloriei. Atunci a decis sa scoata un parfum propriu, care sa o reprezinte. L-a rugat pe cel mai mare inovator dintre creatorii de parfumuri ai Frantei - Ernest Beaux - sa-i creeze un parfum care sa elibereze pentru totdeauna femeile de sub tutela parfumurilor florale. " O femeie trebuie sa miroasa a femeie, nu a trandafiri" , spunea ea. "Vreau sa ofer femeii un parfum artificial." Ernest Beaux i-a prezentat domnisoarei Chanel doua seturi de parfumuri originale: primul numerotat de la 1 la 5, cel de-al doilea de la 20 la 24. Coco Chanel a ales fara ezitare numarul cinci. Avea de gand sa-si prezinte noua colectie pe 5.05. " Sa-l botezam Numarul. 5. Cred ca o sa-mi poarte noroc". No. 5. i-a adus noroc. Si astazi, este in top-ul celor mai bine vandute parfumuri si este fara indoiala cel mai cunoscut miros. Uluitorul succes al parfumului rezida designul simplu si elegant al sticlei. Designul celebrei sticle in forma dreptungiulara, cu eticheta simpla, ei in alb si negru, a intrat in colectia Muzeului National de Arta Moderna din New York. Acelasi succes poate fi explicat prin utilizarea indrazneata al aldechidelor (simulacre sintetice de mirosuri, privite cu foarte multa suspiciune la aparitia acestui parfum). De fapt...succesul i l-a garantat faptul ca este absolut unic. Se spune ca ar contine cel putin 250 de ingrediene, insa cele care domina sunt trandafirul si iasomia. Acestei baze i s-au adaugat: ylang-ylang,narcise galbene olondeze, iris florentin, floare de portocal, lacamioare, mimoza,boabe de vanilie sud-americana, mosc, paciuli, vetiver si lemn de santal, totul ancorat in ambra si si zibeta.Contrabalansant cu ajutorul aldehidelor, pentru a i se da o pojghita de poezie caracteristica, amestecul devine un intreg armonios, care straluceste, se insinueaza si respira eleganta sofisticata. De unde vine succesul? Probabil am raspuns mai mult decat satifacator la aceasta intrebare.










Am demostrat deja, de ce acest parfum este atat de celebru. Insa, mai este ceva. Asocierea lui de-a lungul anilor cu femei celebre, recunoscute pentru un sarm feminin aparte: Marylin Monroe, Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidaman, Keira Knightly sunt doar cateva dintre numele cu care a fost ascociat acest parfum.


Celebritatea acestui parfum a atins cote maxime in anii '50. Cand Marylin Monroe a devenit imaginea acestui parfum. Intrebata ce parfum poarta in intimitate celebra actrita a raspuns: "Chanel 5, bineinteles". Si pentru asta nu a fost tot. Urmatorul print No.5 a fost semnat de Andy Warhol.



- Spotul pentru No. 5 cu Nicole Kidman

Niciun comentariu: